جزئیات خبر
اخذ رضایت نامه پلاکهای مجاور در صورت گودبرداری به روش نیلینگ و انکراژ قبل از تائید فرم شروع به کار ( جنبه های قانونی و حقوقی موضوع)
24 آبان 1396
در این بخش به بررسی مواد حقوقی در ارتباط با “مزاحمت از حق” و “ممانعت از حق و مزاحمت” در بحث نیلینگ و انکراژ می‌پردازیم.

برای روشن‌تر شدن موضوع مواد ۱۵۸، ۱۵۹ و ۱۶۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب ـ در امور مدنی در ادامه ارائه شده است:

ماده ۱۵۸- دعوای تصرف عدوانی عبارت است از:
ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید .

ماده ۱۵۹- دعوای ممانعت از حق عبارت است از:
تقاضای کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد .

ماده ۱۶۰- دعوای مزاحمت عبارت است از :
دعوایی که به‌موجب آن متصرف مال غیرمنقول درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می‌نماید که نسبت به متصرفات او مزاحم است بدون اینکه مال را از تصرف متصرف خارج کرده باشد.

نکته مهم: تصرف عدوانی (ممانعت از حق و مزاحمت)، عنوانی است که هم در “حقوق مدنی” مطرح است و هم در “حقوق کیفری”.

بنابراین اگر نیلینگ را تصرف عدوانی، یعنی “ممانعت از حق و مزاحمت” تلقی کنیم در این صورت مالکین ساختمان مجاور کارگاه علاوه بر دادخواست حقوقی، می‌توانند طرح شکایت کیفری نیز نمایند.

در “جنبه کیفری” موضوع، شاکی باید صرفاً “مالک و دارای سند مالکیت” باشد ولی در “جنبه حقوقی” فقط سبق (تقدم) تصرف شخص به‌عنوان دلیل مالکیت، کافی است.

به‌عبارت‌دیگر در “دعوای حقوقی” این بحث، حتی مستأجر و سرایدار ساکن در ملک مجاور نیز می‌توانند علیه همسایه متجاوز و متصرف (در این بحث مالک یا سازنده ملک در دست احداث) اقامه دعوی کنند.

برای این کار لازم است ابتدا “تأمین دلیل” انجام و “اظهارنامه رسمی” به همسایه متجاوز ارسال گردد و سپس برای اخذ “دستور تخلیه ید” (در اینجا حذف میخکوبی‌های صورت گرفته در زیر ملک همسایه) و “جبران خسارت وارده” (تغییر وضعیت خاک زیر ملک، ترک‌ها یا نشست‌های احتمالی در دیوارها و ساختمان و …)، “اقامه دعوی” صورت پذیرد.
منبع: sakhtemanonline.com