جزئیات خبر
۷ منطقه‌ی آسیب‌پذیر تهران در برابر زمین‌لرزه
25 آبان 1396
زمین‌لرزه‌ی مهیب یکشنبه‌شبِ غرب کشور، دلهره به جان بسیاری از ساکنانِ مناطق شهر‌ی کشور انداخته است؛ آن‌جا‌هایی که بافت فرسوده‌ی متراکم و کوچه‌های تنگ و باریک دارند؛ آن‌جا‌هایی که هیچ مرکز کمک‌رسانی و هلال‌احمری در نزدیکی‌شان نیست؛ آن‌جا‌هایی که با وجود تراکم جمعیتیِ بالا، یا مرکز درمانی ندارند، یا اگر هم هست، آن‌قدر زهواردررفته است که در همان زلزله‌ی اول آوار می‌شود.

در این میان آن‌طور که رئیس شورای شهر تهران نیز می‌گوید در پایتخت مناطقی مشابه‌وجود دارد. به گفته محسن هاشمی مناطق ۹، ۱۰، ۱۱،۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۷ خطرپذیری بالایی در برابر زلزله دارند و درصورت زمین‌لرزه، اتفاقات ناگواری در این ۷ منطقه رخ خواهد داد.

البته تهران را نمی‌توان کاملا در برابر زلزله ناآماده دانست، اما واقعیت آن است که حدود ۳۷۰۰ هکتار بافت فرسوده، جمعیت ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری ساکن، وجود شبکه‌های پیچیده تاسیساتی بسیار زیاد به‌ویژه گاز و فاضلاب، مشکلات زیرزمینی و کاهش سفره‌های زیرزمینی آب، پدیده نشست دشت تهران و... سبب شده تا پایتخت کشور را نتوان یک‌شهر آماده و تاب‌آور در برابر زلزله دانست. این در حالی است که برخی مناطق، همچون مناطقی که رئیس شورای شهر تهران بدان اشاره کرده دارای خطر‌پذیری بالا در برابر زلزله هستند و برخی مناطق دیگر مانند ۷، ۸، ۱۳، ۱۵، ۱۹ و ۲۰ خطرپذیری متوسطی دارند. حال سؤال اینجاست که ۷ منطقه پرخطر تهران چه مولفه‌هایی دارند که در برابر زلزله تاب نخواهند آورد؟
منبع: iiiwe.com