جزئیات خبر
نحوه محاسبه حق الزحمه مشاورین املاک در معاملات
22 اسفند 1396
برخی از مشاورین املاک بنای حق الزحمه خود را بر عرفی که در بازار مسکن رایج شده گذاشته و گاهی برخلاف تعرفه ای که از سوی اتحادیه تعیین شده، از همه معاملات یک مبلغ ثابت و چشم گیر را دریافت می ‌کنند.

مشاوران املاک هر شهر باید دستورالعمل محاسبه کمیسیون معامله ‌بر اساس آنچه اتحادیه در آن شهرتعیین کرده رعایت کنند و اگر مشتریان و شهروندان تخلفی در دریافت کمیسیون ها مشاهده کردند می توانند از سامانه تلفنی 7334 در سراسر کشور مراتب را به اتحادیه مشاوران املاک شهر خود گزارش دهند.

بر اساس آنچه اتحادیه مشاورین املاک برای شهر تهران اعلام کرده است، در حوزه خرید و فروش ملک، بهای مورد معامله تا سقف 500 میلیون تومان مشمول نیم درصد کمیسیون از طرفین معامله است به عبارت دیگر خریدار و فروشنده هر یک باید نیم درصد حق الزحمه مشاور املاک را پرداخت کنند ،اما در مبالغ بالاتر از 500 میلیون تومان به نسبت مازاد بهای مورد معامله 25 صدم درصد به کمیسیون طرفین معامله افزوده می شود .

برای مثال اگر بهای معامله خرید و فروش یک خانه 700 میلیون تومان باشد، هر یک از طرفین معامله برای 500 میلیون تومان اولیه باید نیم درصد کمیسیون یعنی مبلغ 2 میلیون و پانصد هزار تومان و پس از آن کمیسیون 200 میلیون تومان باقیمانده بر اساس 25 صدم درصد محاسبه می شود که معادل یک میلیون تومان می باشد و افزون بر آن طبق قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، هر طرف معامله می بایست 9 درصد ارزش کمیسیون معامله را هم به بنگاه مشاوره املاک پرداخت کند، بدین ترتیب در یک معامله ملک با ارزش 700 میلیون تومان هر طرف معامله سه میلیون و دویست و هفتاد هزار تومان کمیسیون باید پرداخت کند.

در رابطه با رهن و اجاره مسکن، سازوکار محاسبه حق الزحمه مشاور املاک بر اساس بهای اجاره خانه می باشد به این ترتیب که یک چهارم اجاره نوشته شده در قرارداد میان موجر و مستاجر به عنوان حق الزحمه دفتر مشاور املاک پرداخت می شود. برای خانه های اجاره ای فقط یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه خانه و برای خانه های رهنی به ازای هر یک میلیون تومان رهن معادل 30 هزار تومان اجاره در نظر گرفته می شود و براساس مبلغ معادل اجاره، کمیسیون مشاور املاک محاسبه شده و هر یک از طرفین باید آن را پرداخت کنند.
منبع: shabesh.com