جزئیات خبر
قالب شاریو
26 اسفند 1396
نوعی از قالب است که از آن برای بتن ریزی عرشه پل ها به صورت درجا استفاده می شود. این نوع از قالب، سبک وزن بوده و با توجه به حرکت بر روی ریل های مخصوص، به راحتی می توان آن را راهبری نمود. قالب مذکور بسیار انعطاف پذیر بوده و قابلیت تطابق با سطوح مختلف را دارد. از شاریو به وفور برای ساخت پل های با دهانه های بزرگ بر روی رودخانه ها، دره های عمیق و … که امکان قالب بندی آن ها از پایین وجود ندارد، استفاده می شود. همچنین، برای اتصال قطعات بتنی عرشه پل های صندوقه ای و یا ترکه ای (که توسط این نوع از قالب ساخته شده اند) از روش پس کشیدگی استفاده می شود.

دستگاه شاریو برای پل های بتنی طره ای صندوقه ای و Cable Stay در استانداردهای بین المللی مهندسی ، سازه را با یک قالب صلب استثنایی ، با ماکزیمم خمش کمتر از ۲۵ میلی متر در بارگذاری نهایی طراحی می نمایند .دستگاه شاریو استاندارد به طور معمول برای قطعات به طول تا ۵ متر و ظرفیت باربری ( وزن بتن و قالب ) متغیر از ۱۰۰ تا ۶۰۰ تن طراحی می شود . وزن فولاد به کار رفته در آن به مقطع عرضی پل مورد نظر وابسته است ، اما به طور معمول از حدود ۲۵ تن تا ۱۱۰ تن در هر دو طرف متغیر می باشد . دستگاه شاریو استاندارد تقریباً برای هر قطعه با هر مقطع می تواند وفق داده شود و در طی اجرا برای تغییرات در طول قطعه ( تا ۵ متر ) ، ارتفاع مقطع ، ضخامت به آسانی قابل تنظیم است .بوسیله دستگاه شاریو پلهائی با دهانه های بزرگ (۸۰ متر ، ۱۰۰ متر ، ۱۴۰ متر و…) در مناطق کوهستانی که دارای دره های عمیق می باشند یا روی رودخانه ها ی خروشان و پر آب اجرا میگردد ، که بسیاری از آن نیز در ایران احداث گردیده است.

مراحل اجرا بوسیله سیستم شاریو:
ابتدا قطعه اول با مقطع صندوقه روی سر ستون به صورت درجا ساخته میشود.ریلهای شاریو روی قطعه اول پرس میگردد و دستگاه روی ریلها مونتاژ میشود.دستگاه مونتاژ شده روی قطعه اول ، قالب را جهت اجرای قطعه بعدی نگهداشته است که قطعه دوم ، دو لنگه بوده و به دو انتهای صندوقه اول میچسبد.شاریو با حرکت به سمت دهانه های میانی و کناری روی ریلهایش، قالب را برای اجرای کلیه قطعات حمل مینماید.هر قطعه پس از آرماتور بندی و نصب مصالح تنیدگی و بتن ریزی بوسیله کشش کابلهای پیش تنیدگی به قطعه قبل خود و در واقع به تمامی قطعات قبلی پرس میگردد و تکیه گاهی استوار برای ریلها ، شاریو و جابجائی بعدی به سمت پایان پروژه میشود.
منبع: ساختمان آنلاین