جزئیات خبر
عوامل موثر در تغییرات قیمت فولاد
26 مرداد 1396
به نقل از فولاد نیوز ، در هفته گذشته شاهد بودیم که شمش روند نزولی داشت اول هفته کسی قیمتی ارائه نمی‌کرد اما از روز یکشنبه که معاملات شروع شد در دوسایز پیشنهاد رویت شد. سایز ۱۵۰ میلیمتر در قیمت ۲۰۰۰ تومان و سایز ۱۲۵ میلیمتر ۱۹۸۰ تومان پیشنهاد میشد و از روز دوشنبه هم و بعد از آن قیمت شمش شروع به افزایش کرد تا روز چهارشنبه که قیمت سایز ۱۵۰ میلیمتر به ۲۱۹۰ تومان و سایز ۱۲۵ میلیمتر به ۲۱۷۰ تومان رسید.

در چهارشنبه هفته گذشته، بازار روزی هیجانی را پشت سر گذاشت. فولاد خوزستان عرضه ای کمتر از تقاضای بازار داشت. به طوری که از ٢۵ هزار تن تقاضا تنها ۵ هزار تن از تقاضا را تامین میکرد. فولاد خوزستان در ادامه روز ناگزیر شد به دنبال فشار خریدارها ۱۵ هزار شمش به بازار داشته باشد و این در شرایطی بود که تقاضا به ۴۶ هزار تن رسید و در آخر در تعادل عرضه و تقاضا قیمت شمش در آخرین تقاضا ۱۹۸۴۴ ریال بسته شد. به این ترتیب قیمت شمش خوزستان به رکورد ۲۱۶۳۰ ریال نقدی تمام شده در اوج قیمت و قبل از تعادل در بورس فلزات رسید.

در این بین از قیمت‌های آهن اسفنجی هم نباید غافل شویم به طوریکه به دنبال تغییرات در بازار شمش، جهش قیمت آهن اسفنجی شروع شد. آهن اسفنجی که اول هفته ۹۰۰ تا ۹۳۰ تومان معامله بود در روز چهارشنبه از مرز ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو گذشت و تا هر کیلو ۱۰۵۰ تومان رسید.

عوامل موثر در قیمت شمش

این تغییرات ذکر شده بی دلیل نبود و چند فاکتور در تعیین قیمت شمش تاثیر داشته اند. در وهله اول گرما باعث شد تا کارخانه‌ها حجم تولید خود را پایین بیاورند چرا که برق لازم برای تولید آنها باید به مصارف خانگی برسد. این امر سببب شده بود تا بسیاری از کارخانه‌ها یا تولید را متوقف کرده و به سرویس سالانه رفته اند یا به صورت یک شیفت مشغول تولید هستند این امر سبب کاهش عرضه و متعاقبا افزایش قیمت شمش شد . دومین مورد محدودیت عرضه گندله است. می دانیم که شمش و گندله تاثیر مستقیمی بر هم دارند. این درحالیست که در هفته گذشته قیمت گندله به مرز ۴۰۰ تومان هر کیلو نزدیک شد و همین امر باعث بالا رفتن قیمت پایه آهن اسفنجی بود و به دنبال گندله قیمت کنسانتره هم از مرز ۳۰۰ تومان پایه عبور کرد.

سومین و مهمترین مورد هم صادرات است. به علت رونق بازار فولاد در خاور دور همچنان صادرات مواد خام از سنگ‌آهن گرفته تا آهن‌اسفنجی و بیلت ادامه دارد که با توجه به ارز آور بودن این کالاها انتظار کاهش صادرات آنها بسیار بعید است بخصوص آنکه بازار داخل قدرت جایگزینی بازار صادراتی را ندارد. به همین سبب عمده محصول به جای عرضه به بازار داخلی راهی خاور دور می شود.

تاثیرات غیر مستقیم چین بر بازار

در بازار مقاطع هم شاهد رشد قیمت‌ها بودیم تا جایی که چهارشنبه شرایط نابسامان قیمت‌ها باعث نگرانی و ترس اکثر دست اندرکاران شد.

علت افزایش قیمت‌ها بالا رفتن تقاضا در چین است. با افزایش تقاضا در بازار چین قیمت سنگ‌آهن به مرز ۹۰ دلار نزدیک می‌شود اما این روند نمی‌تواند ادامه‌دار باشد. دولت چین به تولیدکنندگان فولاد در ۵ استان اصلی این کشور اعلام کرده است از نوامبر امسال تا فوریه سال آینده تولید خود را تا مرز ۵۰ درصد کاهش دهند.

در نتیجه چینی‌ها سعی می‌کنند در فاصله زمانی باقی مانده تا اواخر نوامبر تا می‌توانند تولید خود را بالا ببرند که در زمان کاهش تولید از موجودی کافی بهره‌مند باشند. از اول نوامبر که تولید کاهش پیدا می‌کند تقاضای سنگ‌آهن هم پایین خواهد آمد. علت دیگر افزایش تقاضا در چین، جانشینی زغال سنگ با سوخت گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی است. دولت چین با امضا قرارداد پاریس در حال سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی در این دو بخش است و همین مسئله تقاضای فولاد را در این کشور بالا برده است.

این امر سال‌ها پیش هم تکرار شده بود. در آن سال دولت چین اعلام کرد که واردکننده‌ها تا اول ماه می برای ورود آهن آلات فرصت دارند، همه صادرکننده‌ها به بازار چین هجوم بردند واردکننده‌های چینی به میزان بالایی خرید کردند و همین مطلب باعث شد تا قیمت بیش از ۵۰ درصد در طول شش ماه افزایش پیدا کرد. درست روز دوم ماه می که مجوز واردات به چین سر رسید شد قیمت‌ها شروع به تنزل کرد و بیش از مقداری که بالا رفته بود کاهش یافت، در نتیجه بسیاری از دست اندرکاران بخصوص تریدرهای بین المللی دچار مشکل شدند. امروز هم همین موضوع است اما آنچه در بازار داخل کشور اتفاق می‌افتد فارغ از بازار جهانی است. از یک طرف به علت بالارفتن عوامل تشکیل دهنده قیمت، قیمت کالا افزایش پیدا کرده از طرف دیگر تقاضا نیست همه تجار و بنکدارها در طول دو ماه گذشته خرید کرده اند. انبارهای تهران، اصفهان و اهواز از انواع میله گرد و تیرآهن پر است و خروجی این کالاها بسیار ضعیف است. عده‌ای سعی می‌کنند از داشتن موجودی فرار کنند اما دو مطلب در معادلات بازاری مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اول اینکه صادرات شمش ما به چین نیست به کشورهایی غیر از چین است از آنجا که دولت چین تقاضای زیادی دارد بیلت چینی را به خاوردور عرضه نمی کند حتی اگر این اتفاق بیفتد تا اول نوامبر این شرایط همچنان ادامه خواهد داشت مطلب دوم این است که از بهمن ماه سال گذشته که انتخابات ریاست جمهوری شروع شد دولت هیچ پرداخت جدی به بودجه های عمرانی نکرده است و با روی کار آمدن کابینه جدید باید پروژه‌های عمرانی فعال شود. بنابراین میلگردهای موجود در انبار راه خود را به بازار داخل پیدا خواهد کرد. با همه این اوصاف جمع بندی اکثر دست اندرکاران این است که در طول هفته آینده اگر قیمت شمش ثابت بماند بازار مقاطع راکد و احتمالاً رو به نزول خواهد بود.
منبع: sakhtyab.com