جزئیات خبر
قانون نظام معماری و ساختمانی در ژاپن
29 فروردین 1397
در کشور ژاپن،حدوداً ۱۳دانشگاه و موسسه به ارائه دوره‌های آموزشی در رشته‌های طراحی معماری و مهندسی ساختمان فعال می‌باشند که تعداد فارغ‌التحصیلان آن‌ها تقریباً به ۱۲هزار نفر در سال می‌رسد.اکثر این فارغ‌التحصیلان در شرکت‌های مهندسین مشاور معماری،پیمانکاری ساختمان،شرکت‌های تجهیزات ساخت‌وساز،مشاغل دولتی و دانشگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند.

بر اساس سیستم آموزشی ژاپن،هر دو گروه مهندسی عمران و معمار،متعلق به یک دانشکده مهندسی در دانشگاه‌ها هستند.بنابراین،دانشجویان بر اساس آینده حرفه‌ای خود یکی از این دو دپارتمان را برای تحصیل،تصمیم به انتخاب می‌گیرند.در دوره‌های معماری،آموزش حرفه‌ای در هر دو زمینه طراحی مانند طراحی معماری،و نیز در زمینه مهندسی ساختمان مانند مهندسی سازه ارائه می‌گردد. از سوی دیگر،در دوره‌های مهندسی عمران،آموزش مهندسی سیستم های حمل‌ونقل،سازه‌های پل،سدسازی و دیگر پروژه‌های زیربنایی عمومی ارائه می‌شود.اکثر فارغ‌التحصیلان دپارتمان معماری که به عنوان مهندسان معمار و یا مهندسان ساختمان فعالیت می‌کنند جذب موسسه معماران ژاپن (AIJ) می‌شوند؛این در حالی است که مهندسینی که از دپارتمان مهندسی عمران فارغ‌التحصیل می‌شوند به انجمن مهندسین عمران ژاپن (JSCE) می‌پیوندند و به عنوان مهندس عمران فعالیت می‌کنند.

معماران و مهندسین ساختمان برای فعالیت به عنوان طراحان معماری و ناظران ساخت‌وساز می‌بایستی مجوز یا پروانه اشتغال به کار تحت عنوان پایه یکم Kenchikushi، پایه دوم Kenchikushi ، Kenchikushi Mokuzou(جهت ساختمان‌های چوبی) را از مراکز اطلاعات و آموزش معماران ژاپن (JAEIC) کسب نمایند. در حال حاضر تعداد کل پروانه‌های اشتغال به کار معماری در ژاپن به بیش از ۵۰۰هزار مجوز رسیده است.

برخی از اعضای موسسه AIJ،معمارانی هستند که به عنوان طراحان ساختمان مشغول به کار می‌باشند. بسیاری از این معماران در شرکت‌های طراحی معماری مشغول به کار می‌باشند.بسیاری از معماران سرشناس دنیا مانند آرتا ایسوزاکی،فومیهیکوماکی و تادائو آندو از اعضای AIJ هستند.
منبع: همیار ناظر