جزئیات خبر
کف کاذب چیست؟
30 فروردین 1397
کف کاذب نام کالائی است که به قرینه سقف کاذب نامگذاری شده و به کفی اطلاق می گردد که کف اصلی سازه ساختمانی نیست و جهت افزایش ارتفاع محل تردد به کمک پایه هائی بر کف اصلی طبقات نصب شده است .

ترجمه صحیح نام این کالا ” کف بلند شده ” می باشد که دلیل بکارگیری آن عموماً جهت پوشش حجم زیادی از کابلها و تأسیسات است که در بعضی از اماکن بکار می رود . از آن جمله می توان از اطاقهای کنترل و فرمان مراکز کامپیوترهای سرور ، پستهای برق و مخابرات ، برجهای کنترل ، اطاقهای قرنطینه، گلخانه های مکانیزه و …. نام برد . ولی اخیراً بکارگیری انواع خاص از کف کاذب به منظور گرمایش از کف و انتقال آبهای سطحی و کاهش رطوبت و همچنین به منظور سبک سازی ساختمانها نیز رونق یا فته است، ضمناً کفهای کاذب در ابعاد مختلف ارائه می گردند که معمولاً ۴۰ ×۴۰ ، ۴۰ × ۶۰ ، ۵۰ × ۵۰ ،۶۰ × ۶۰ ، ۸۰ × ۸۰ و ۱۲۰ × ۶۰ می باشد.

اجزاء کف کاذب :
کفهای کاذب عموماً از اجزاء کلی تایل یا کفه ، پایه ، رابط یا استرینگر تشکیل می شوند که بسته به نوع کف کاذب از مواد مختلفی جهت ساخت آنها استفاده می شوند .
انواع کف کاذب :
کفهای کاذب از نظر کاربردی به چهار دسته تقسیم می شوند :
۱- کف های مخصوص پوشاندن تأسیسات
۲- کف های مخصوص انتقال آبهای سطحی ، خاک و ماسه
۳- کف های مخصوص جهت نصب گرمایش کف و کاهش رطوبت
۴- کف های مخصوص سبک سازی ساختمان

• بکارگیری کف های کاذب جهت نصب تأسیسات
این نوع کف ها عموماً در سالنهای صنعتی و مراکز کامپیوتری و مخابراتی بکار می روند و هدف از بکارگیری آنها ایجاد یک پوشش مناسب جهت کابلهای برق و شبکه کامپیوتر می باشد و بعنوان کف های کاذبی که دائماً از محل خود جابجایی می شوند بکار می روند و عموماً سطح آنها از فپوشهای مخصوص از جنس PVC یا لنولئوم ، مکالئوم ، فرمیکا HPL وسنگ مصنوعی پوشیده شده است .

از خواص مهم این کف های کاذب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱-۱قابلیت تحمل یک ساعت درشرایط آتش سوزی بدون ریزش و بدون ایجاد دود و گازهای سمی و خفه کننده.
۱-۲قابلیت مقاومت به بارهای دینامیک متمرکز و غلطش در حدود یک تن بر هر تایل .
۱-۳قابلیت مقاومت بارهای استاتیک حداقل با ضریب طراحی ۲
۱-۴ضد الکتریسیته ساکن مناسب مراکز کامپیوتری
این نوع کف ها معمولاً از مواد فلزی و یا چوب و سنگ محافظت شده با فلزات ساخته می شوند .
از انواع رایج این کف ها می توان از انواع آلومینیومی نام برد که به علت مسائل اقتصادی از انواع فولادی و چوبی نیز در بعضی اماکن به جای گزین استفاده می گردد .

• کف های مخصوص انتقال آبهای سطحی ، خاک و ماسه
این نوع از کف های کاذب غالباً مشبک و یا درزدار می باشند که در سالنهای مواد شیمیائی، آزمایشگاه ها ، آبکاری ها وکارخانه جات داروئی و غذایی و حتی دور استخرهای ورزشی و اماکن عمومی ورزشی و کشورهای شن خیز و باران خیز نصب می شوند . این نوع از کف های عموماً دارای تایلهای پلاستیکی یا فولاد زنگ نزن و پایه های فولاد و آلومینیومی یا پلاستیکی می باشند و بعنوان کف کاذب ثابت غالباً در کارخانه جات و یا فضای آزاد بکار می روند . از خواص مهم ای کف ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
– مقاوم در برابر شرایط فضای آزاد و قابلیت نصب در سطوح سیمانی .
– مقاوم در برابر اشعه UV
– مقاوم در برابر پیری ( خستگی مواد).
– مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیائی .
– مقاومت عالی در برابر رطوبت .

• بکارگیر کف کاذب جهت نصب گرمایشی
در کشورهای سردسیر خصوصاً در مناطق مرطوب جهت ایجاد یک سیستم گرمایش مطلوب ترجیح داده می شود لوله کشی آب گرم از سطح زیر کف انتقال داده شود و با بکارگیری لوله های هادی مانند لوله مسی انرژی گرمائی را به کف کاذب انتقال داد .
این نوع از کف ها های کاذب عموماً دارای پایه های بسیار کوتاه و تایلهای نازک هستند که برای بارهای سنگین مناسب نمی باشند ولی برای انتقال حرارت بسیار مناسبند .این نوع کف کاذب معمولاً بصورت ثابت می باشند و پس از نصب قابلیت جابه جایی تایلها به سادگی میسر نمی شود . از ویژ گی های آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
سطح آنها عموماً از جنسهائی مانند پارکت ،HPL ، سرامیک و کفپوشهای چوب پنبه ای می باشد .
به صورت پیچ و مهره به یکدیگر متصل اند .
به میزان مناسبی عایق صوتی هستند .
مقاومت مناسبی در مقابل رطوبت و مواد شوینده خانگی دارند .
مقاوم حشرات موذی می باشند .
عموماً در خانه های چوبی و پیش ساخته بکار می روند .

• بکارگیری کف کاذب جهت کاهش وزن ساختمانها :
اخیراً یک شرکت ایرانی شروع به تولید کف کاذبی نموده که جهت حذف عملیات زیرسازی سنگهای کف طبقات در ساختمانها و همچنین حذف کامل پوکه ریزی آنها طراحی شده و بلعکس سایر انواع ف کاذب علاوه بر این که باری بر ساختمان تحمیل نمی کند بطور میانگین باعث کاهش ۱۰ % وزن ساختمان می شود . این نوع از کف کاذب در غرفه های نمایشگاهی نیز قابل نصب است و به علت طراحی خاص آن مقاومت بسیار خوبی در مقابل بارهای جانبی دارد و بدون نیاز به شاسی سازی و یا محل اتکا بطور کامل مستقل از اطراف قابل نصب است . از دیگر مزایای این کف کاذب قابلیت نصب آن در سطوح ناصاف و ناهموار است . این نوع کف های کاذب غالباً با استفاده از چسب بتن مستقیماً روی سقفهای بتنی نصب می شوند و نیاز به هیچگونه زیر سازی ندارند . در این نوع کف ها عموماً ازتایلهائی از جنس گرانیت مصنوعی ، مرمر مصنوعی و چوب فشرده استفاده می شود و مناسب ساختمانهای اداری می باشند این کف ها معمولاً قابلیت جابه جایی خوبی دارند و در فضاهای بسته بکار می روند . ازویزگی های آن میتوان به به موارد ذیل اشاره کرد :
– قابلیت تنظیم محوری پایه ها به همراه امکان تنظیم ارتفاع
– مقاومت در مقابل بارهای جانبی
– مقاومت سایشی عالی و مناسب بکارگیری در اماکن پر تردد .
– عایق صوتی مناسب بعلاوه حذف صدای انعکاس تردد روی سنگ
– ضد الکتریسیته ساکن و مناسب اماکن اداری مجهز به کامپیوتر
– قابلیت شستشو
– ظاهری مشابه به سنگ گرانیت طبیعی با امکان ساخت رنگهای سفارشی
منبع: همیار ناظر