جزئیات خبر
طراحی نرم افزار ساخت و ساز بر اساس عمر بتن
24 اردیبهشت 1397
به نقل از ایرنا از دانشگاه امیرکبیر، سیدحسام مدنی همکار این طرح با بیان انجام پروژه مواد طبیعی و مصنوعی جایگزین سیمان و ساخت بتن‌های بادوام برای افزایش طول عمر سازه‌های بتنی کشور در این دانشگاه،‌ گفت: در این پژوهش نرم افزاری با نام طراحی عمر مفید بتن مسلح دریاپایدار تهیه شده است.

وی جمع آوری اطلاعات آزمایشگاهی ۳۰ ساله دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برای پیاده‌سازی در قالب یک مدل و نرم افزار کاربر دوست را از اهداف اجرای این پژوهش نام برد و ادامه داد: این نرم افزار قابلیت استفاده گسترده در مقاصد طراحی بر اساس دوام سازه‌های بتن مسلح در شرایط آسیب رسان محیط دریا را دارد.

به گفته وی استفاده از نرم افزار برای طراحی بتن میلیاردها دلار از هزینه‌های ناشی از خرابی زودهنگام سازه‌های بتن مسلح؛ به ویژه انواع راهبردی همچون اسکله‌ها خواهد کاست.

مدنی خاطر نشان کرد: این نرم افزار در طراحی بر اساس دوام سازه پل بین قشم و بندرعباس استفاده شده که نشانگر برتری طراحی انجام شده از طریق این نرم افزار نسبت به طرح مشاور نروژی پروژه است.

همکار این طرح با اشاره به نحوه اجرای آن یادآور شد: طراحی نرم افزار مستلزم مطالعه تئوریک قوی روی مدل‌های موجود و انتخاب مدل مناسب احتمالاتی و پیاده کردن داده های اولیه بر اساس روش‌های قابلیت اعتماد در نرم افزار بود.
وی ادامه داد: با وجود پیچیدگی‌های پنهان در ساختار نرم افزار، با ارائه آموزش‌های مقدماتی به مهندسان عمران امکان استفاده از این نرم افزار میسر است.
این محقق با تاکید بر اینکه نرم افزار و مدل پردازش یافته قابلیت استفاده وسیع در سطح جهان را دارد، یادآور شد: داده های پیشفرض نرم افزار برای مناطق حاشیه خلیج فارس تهیه شده که قابلیت استفاده در ایران و کشورهای مجاور را افزایش می‌دهد.
در حال حاضر درخواست های متعدد از کشور های عربی حاشیه خلیج فارس برای استفاده از این نرم افزار مطرح شده است.

وی با اشاره به مزایای این نرم افزار افزود: تولید نرم افزار حاضر مستلزم داشتن دانش در زمینه فناوری بتن و مباحث طراحی بر اساس دوام سازه‌های بتن مسلح است، همچنین نیاز به داده های اولیه برای صحت سنجی عملکرد نرم افزار و تولید داده پیش فرض است و به این دلایل امکان طراحی نرم افزار برای هر مجموعه‌ای به راحتی امکانپذیر نیست.
این نرم افزار توسط دکتر سید حسام مدنی تحت راهنمایی دکتر رمضانیان پور بر اساس داده‌ های ۳۰ ساله این دانشگاه و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طراحی شده است.
منبع: ساخت یاب